TOP Lietišķo un biznesa mācību spēle Metro AryGames spēļu autore Krista Griķe

Lietišķo mācību spēle  biznesa procesu vadībā  

metro

Spēle "Metro" ir uzņēmumā reāli eksistējošu biznesa procesu simulācijas spēle darbinieku mācībām.  Esošie procesi tiek "pārcelti" uz spēli, izveidojot mācību platformu, kas ļauj  īsā laikā, vizuāli uzskatāmā un saturiski viegli uztveramā formā  spēlētājiem gūt praktisku pieredzi, kas būtu pielīdzināma ilglaicīgai pieredzes gūšanai reālā laikā. 

Mācību spēlē tiek iekļauti tādi būtiski elementi kā precizitāte, laiks, informācijas un datu plūsmas, kvalitāte, drošība, atbildība, kļūdas, nejaušības, aizkavējumi, sadarbība, riski u.c. elementi.

Lietišķo mācību spēle "Metro" ir galda spēles formātā. Tās vizualizācija ir asociatīvi veidota uz transporta līnijas metro pamta, kas spēlētājiem ļauj labāk izprast loģiku, darbību secīgumu un ieraudzīt kopskatu, kopsakarības. 

Pielietojums

Lietišķo mācību spēles "Metro" metodes pamatā ir sistēmiska pieeja - vienlaikus risināt vairākas, savstarpēji saistītas vajadzības, tādējādi arī pakāpeniski attīstot sistēmisko domāšanu un kopbildes redzējumu darbiniekos. Tās mērķis un uzdevumi ir:

  • nostiprināt zināšanas un izpratni par uzņēmuma, iestādes vai organizācijas pamatdarbību, procesiem un saistīto informācijas plūsmu vadību, kā arī citiem būtiskiem aspektiem;
  • nostiprināt zināšanas un izpratni par procesa posmu secīgumu un faktoriem, kas ietekmē procesa sekmīgu vadību: informācijas un datu plūsmas,  kvalitāte, drošība, atbildība, kļūdas, nejaušības, aizkavējumi, sadarbība, riski u.c. elementi;
  • attīstīt sistēmisku redzējumu un domāšanu, t.sk. sava amata lomas un kompetences nozīmīgumu kopējo mērķu sasniegšanā;
  • stiprināt komandas darbu, kā arī horizontālo komunikāciju un sadarbību starp visām iesaistītajām pusēm sekmīgai procesa darbības nodrošināšanai.


Mācību spēlei ir daudzfunkcionāls pielietojums. Populārākie pielietošanas gadījumi:

  • darbinieku mācībām, t.sk.  jauno darbinieku adaptācijas procesā (angļu val. onboarding);
  • komandas darba un iekšējās sadarbības stiprināšanai;
  • ārējās sadarbības veidošanai un mācībām, piemēram, ar piegādātājiem, apakšuzņēmējiem vai klientiem;
  • dažādām sabiedrisko attiecību un mārketinga aktivitātēm, piemēram, viesu uzņemšani, ēnu dienā, atvērto durvju dienā, u.tml. pasākumos, lai iepazīstinātu ar uzņēmuma darbību un principiem. 

Saturs un metodika

Spēles saturs un mehānika izstrādāti kā organizācijā reāli esošu procesu simulācija, iekļaujot tajā visus būtiskākos elementus procesa darbības sekmīgai nodrošināšanai:  precizitāte, laiks, informācijas un datu plūsmas, kvalitāte, drošība, atbildība, kļūdas, nejaušības, aizkavējumi, sadarbība, riski u.c. elementi. Lai nodrošinātu maksimāli augstvērtīgāku rezultātu, mācību spēlē iekļautais saturs un procesi tiek 100% pielāgoti katra uzņēmuma konkrētām vajadzībām. 

Lietišķo mācību spēlei "Metro" ir izstrādāta standarta versija vairākos līmeņos pēc konstruktora pincipa, iekļaujot dažādus savstarpēji savienojamus elementus. Ar simulāciju, situāciju cēloņu - seku sakarību analīzes un diskusiju metožu palīdzību spēlētāji gūst praktisku pierezi īsā laika periodā, kas būtu pielīdzināma ilglaicīgai pieredzes gūšanai ikdienas darbā un liela apjoma informācijas, dokumentācijas studijām. Standarta versija tiek papildināta, iestrādājot konkrētā uzņēmuma vajadzības un specifiku.

Mācību spēles metodika dod priekšrocību to lietot daudzkārtējos atkārtojumos, katrā lietošanas reizē liekot fokusu un akcentējot dažādus sasniedzamos mācību mērķus. Tādējādi, ar vienu mācību rīku iespējams nodrošināt dažāda satura mācības, kā arī prasmju attīstīšana var notikt vairākos līmeņos. 

Spēles mehānika, loģika un metode ir piemērota precīzi definētiem un noteiktiem procesiem, sakarībām un sistēmiskai kārtībai.  Populārākie un pieprasītākie procesi mācībām ar galda spēli "Metro":

  • ražošanas procesi;
  • loģistikas, transporta un uzglabāšanas procesi;
  • piegāžu ķēdes vadība;
  • pārdošanas procesi;
  • informācijas plūsmas nodrošināšana procesu darbībai jeb informācijas loģistika;
  • pakalpojumu sniegšanas un klientu apkalpošanas procesiem.

Lietišķo mācību spēles "Metro" saturā var tikt iekļauts ļoti plašs tēmu klāsts bez ierobežojumiem, atbilstoši vajadzībām un dažādās kombinācijās. Populārāko un pieprasītāko tēmu saraksts:

  • pamatdarbības globālā un lokālā ģeogrāfija, saistītās struktūrvienības, partneri, piegādātāji un klienti;
  • pamatdarbība, procesi un  funkcijas;
  • procesu vadības pamatprincipi , sekmīga norise un ietekmējošie faktori (t.sk. LEAN metode);
  • informācijas un datu plūsmas procesa sekmīgas darbības nodrošināšanai;
  • piegāžu ķēdes vadība un drošība;
  • maksājumu kārtība, riski, klientu grupas, priekšrocības, ierobežojumi, kredītvēsture;
  • kvalitātes kontrole;
  • piegādes un transportēšana;
  • profesionālā un darba kultūra, ētika; 
  • korporatīvā kultūra un ētika, t.sk. pretkorpupcijas pasākumi, atbilstība (compliance), trauksmes celšanas mehānisms, nelegāli iegūtu naudas līdzekļu legalizācija (AML), sankcijas, u.c.;
  • Incoterms;
  • iekšējā un ārējā sadarbība;
  • reģionālā un lokālā specifika, kopīgais un atšķirīgais;
  • drošība;
  • likumdošanas un normatīvajos aktos noteikto prasību izpilde; 
  • laika faktora, kļūdu, nejaušību un aizkavējumu ietekme uz procesa vadību;
  • savstarpējā mijiedarbība, darbību ķēde un secīgums, precizitātes būtiskums;
  • procesi, attieksme un sadarbība ar partneriem, klientiem un piegādātājiem;
  • ārējā sadarbība un komunikācija ar iesaistītajām pusēm;
  • iepirkumi, krājumi, izejmateriālu piegādes un uzglabāšana;
  • biznesa riski un reputācijas apdraudējumi;
  • iekšējā horizontālā komunikācija un sadarbība starp struktūrvienībām procesu vadībā;
  • preču iegāde, piegāde, atgriešana, pasūtījumu komplektēšana.

Sasniedzamie mācību rezultāti

Mācību rezultātā ar biznesa procesu simulācijas spēli "Metro" tiek attīstīta korporatīvā domāšana un spēja sekmīgi iekļauties darba ikdienā: iegūtas vajadzīgās zināšanas uzdevumu veikšanai, attīstītas domāšanas prasmes un izpratne par būtiskāko, pilnveidota prasmes pielietot iegūtās zināšanas un izpratni praksē, reālā rīcībā un konkrētās situācijās.

Spēles metode  standarta versijā dod zināšanas un attīstīta  tādas būtiskas pamata prasmes un kompetences kā:

  • zināšanas par būtiskākajiem faktoriem un saistītajiem procesa darbībā;
  • sistēmiska domāšana, cēloņu un seku sakarību veidošanās;
  • prasme pielietot iegūtās zināšanas un izpratni ikdienas darbā procesa darbības nodrošināšanā;
  • spēju uzņemties atbildību par precīzu un savlaicīgu savu pienākumu izpildi komandas kopējo mērķu sasniegšanai;
  • uz  sadarbību komandā vērsta domāšana, izpratne par domāšanas atšķirībām "es -neko", "es - galvenā persna", "es  - daļa no komandas" un "mēs kopā komanda".

Standarta versija tiek papildināta ar konktrētā uzņēmuma vajadzībām un specifiku. Mācību rezultātā tiek uzlabots gan individuālais, gan komandas kopējais sniegums, kā arī stiprināta saikne starp darbiniekiem un dažādām grupām funkciju nodrošināšanai.

Mācīšanās ar spēli "Metro"

Mācīšanās ar spēli ir strukturēta un interaktīva mācību norise, kurā vienlīdz tiek iesaistīti un nodarbināti visi tās dalībnieki. Mācīšanās caur spēli pamatprincips ir mācīšanās darot, praktizējot (ang. val. learning by doing). Mācīšanās caur spēli nodrošina par 75% augstākus rezultātus kā instrukciju lasīšana, lekcija vai video prezentācijas skatīšanās, klausīšanās.  Kaut ārī apmācību dallībnieki emocionāli jūtas viegli, pat mazliet izklaidēti, tomēr pēc būtības mācīšanās ar spēli prasa piepūli un rada intelektuālo slodzi. Īsā laika periodā katram dalībniekam ir jāpaspēj uztvert, saprast, reaģēt, koncentrēties, iesaistīties, utt.

Mācīties ar biznesa spēli "Metro" iespējams divos veidos: grupā kopā ar mācību vadītāju/ trenri vai grupā ar pāsvadītas mācīšanās pieeju.

Mācīšanās trenera vadībā notiek grupās. Dalībnieki var būt gan ar, gan bez iepriekšējām zināšanām informācijas plūsmu un procesu vadībā, kā arī bez pieredzes mācībās ar spēļu metodēm. Spēles vadītāja (arī apmācību vadītājs, instruktora, korporatīvai treneris, pedagogs, fasilitators u.tml.) uzdevums ir sekot līdz izvirzīto mācību mērķu sasniegšanai, kā arī izspēles laikā un pēc spēles sarunā akcentēt un analizēt ar padziļināti apgūstamo tēmu saistītos notikumus,  dot atgriezenisko saiti spēlētājiem.  Papildus apmācību procesā var tikt iesaistīta atbildīgā amatpersona, specifisku jautājumu risināšanā un skaidrošanā. Spēles vadīšana ir pielīdzināma klasiskām korporatīvajām mācībām, bet atšķiras metodiskā pieeja. Pēc izvēles nodarbību var vadīt viens vai divi vadītāji. Komplektā ar lietišķo spēli tiek nodršinātas trenra apmācības par brīvu (ja nepieciešams). 

Pašvadīta mācīšanās notiek grupās. Ieteicamais sadalījums grupā vismaz 70% dalībnieki ar iepriekšējām zināšanām informācijas plūsmu un procesu vadībā, kā arī pieredzi mācīties ar spēļu metodēm. Maksimums 30% dalībnieki bez iepriekšējas pieredzes un zināšanām. Spēlētāju uzdevums ir precīzi sekot līdz spēles noteikumiem un vadlīnijām. Spēles noteikumos ir iekļauts mācību materiāls, kurš tiek apgūts spēles laikā, precīzi sekojot vadlīnijām soli pa solim. Spēlētāji mācās paši un viens no otra. Pēc katras izspēles savstarpēji pārrunājot un analizejot notikumu gaitu, cēloņu un seku sakarības, kā arī viens otram sniedzot atgriezenisko saiti. 

Spēļotas mācīšanās norise

Dalībnieki ievēro spēles noteikumus, iedziļinās dažādās situācijās, analizē situāciju cēloņus un radušās sekas, seko līdz notikumu gaitai un attīstībai, piedalās diskusijās.

Spēles vadītājs  soli pa solim treneris vada dalībniekus cauri spēles gaitai;  izskaidro noteikumus un uzddevumus; atver un vada diskusijas, atbild uz jautājumiem un izskaidro pareizās atbildes. Vadītājs veido atvērtu, pozitīvu un motivējošu  gaisotni grupā.

Pašvadīta mācīšanās  -  spēlētāju uzdevums ir precīzi sekot līdz spēles noteikumiem un vadlīnijām.  Pēc katras izspēles savstarpēji pārrunājot un analizejot notikumu gaitu, cēloņu un seku sakarības.

Spēles komplektācija

Lietišķo mācību spēle "Metro" ir veidota pēc konstruktora principa (līdzīgi kā Lego klucīši vai IKEA mēbeles) -  pamatkomplekts un satura tēmu paplašinājumi. Pamatkomplektā ietilpst:

  • spēles laukums
  • aktivitāšu kartītes
  • profila kartītes
  • spēles kauliņi
  • spēles noteikumi un vadlīnijas
  • metodiskais materiāls mācību vadītājam
  • iepakojuma kaste

+ Bonusā iegādājoties spēles licenci

  • Spēles vadītāja/instruktora apmācības  (pēc izvēles un atbilstoši trenera iepriekšējai pieredzei)
  • 1 bezmaksas demo izspēles sesija

Spēles izstrādes komanda

Spēles izstrādāta AryGames:

  • Spēles autore, izstrāde un mehānika - Krista Griķe, AryGames vadošā spēļu autore
  • Dizains un grafika - Mikus Priednieks, AryGames mākslinieks
  • Valodas redakcija un korektūra -  AryGames redaktori

Lietišķo mācību spēle "Metro" pirmo reizi izdota 2021.gadā. Visas tiesības uz spēli ir SIA "Ary" pārziņā. 

Atsauksmes

Atea Global Services,  spēle "Metro" Informācijas loģistika pasūtījumu izpildes procesiem (Information Logistics for order fulfillment process)


Licences un spēles vadītāju apmācības

Juridiskām personām spēles lietošanai tiek izsniegtas licences. Savukārt fiziskām personām - spēles vadītājiem -  tiek nodrošinātas apmācības un piešķirts sertifikāts.

lietošanas licences

Uzņēmumiem, organizācijām, iestādēm

Uzņēmumi, organizācijas un iestādes kopā ar spēles komplektu saņem beztermiņa licenci spēles lietošanai iekšējo apmācību vajadzībām.

spēles vadītāju apmācības

Uzņēmumiem, organizācijām, iestādēm

Lietišķās spēles "Metro" padziļinātās versijas vadīšanai var tikt 

nodrošinātas spēles vadītāju apmācības (pēc pasūtītāja izvēles). Pēc apmācību pabeigšanas tiek izsniegts beztermiņa sertifikāts, par apmācību programmas pabeigšanu un tiesībām vadīt spēli.  

Līdz 2 spēles vadītāju apmācības ir bez maksas, pie licences saņemšanas. Papildus spēles vadītāju apmācības notiek saskaņā ar aktuālo cenrādi.

Cenas, izstrāde un pasūtīšana

Spēle "Metro" ir kā konstruktors, kur katrs Pasūtītājs var komplektācijā iekļaut saviem apmācību mērķiem un vajadzībām atbilstošākos elementus. Tā tiek izgatavota pēc individuāla pasūtījuma un pielāgota Pasūtītāja vajadzībām. Spēles izgatavošanas laiks vidēji ir 6 mēneši.

Katram pasūtījumam cena tiek noteikta atsevišķi, atbilstoši sarežģītībai, komplektācijai, izvēlētajiem materiāliem un tā brīža izejmateriālu cenām tirgū. 

Sazinies ar mums un vienosimies par laiku sarunai. AryGames specilāisti palīdzēs atlasīt un izveidot tieši Tavām vajadzībām piemērotāko komplektāciju, kā arī piedāvās labāko cenu.

Sazināties

Saistītie produkti un pakalpojumi

Apmācību programma

Metro spēles vadītāju mācības

Vairāk

Dolor sit 

Ut enim ad minim veniam, 

Consectetur

Excepteur sint occaecat 

Eiusmod 

Ut enim ad minim veniam, 

Saistītie raksti un publikācijas

Publikācija

Kas ir lietišķās spēles un kā tās strādā?

Lasīt

Publikācija

Efektīva mācīšanās pieaugušajiem

Lasīt

Consectetur

Excepteur sint occaecat 

Eiusmod 

Ut enim ad minim veniam,