Lietišķo un biznesa mācību spēle Korporatīvās kultūra un ētika  AryGames spēles autore Krista Griķe

Lietišķo Mācību spēle 

Korporatīvā kultūra un   ētika

Lietišķo mācību spēle “Korporatīvā kultūra un ētika” ir interaktīva un strukturēta mācību aktivitāte darbinieku mācībām, kas attīsta korporatīvo domāšanu -  spēju pielāgoties, pieņemt lēmumus un rīkoties atbilstoši darba vietas prasībām.  

Spēle ir  izstrādāta tā, lai ieguvēji no mācībām būtu gan darbinieki, gan darba devējs. Korporatīvā kultūra un ētika šīs mācību spēles kontekstā tiek lietota kā vienojošais elementes, kas palīdz sasniegt izvirzītos mērķus. 

Caur spēli tiek nostiprinātas arī darbinieku zināšanas un izpratne par esošiem principiem, iekšējām normām, noteikumiem un koncepcijām u.c. aktiem,  kas ļauj būt par sevi pārliecinātiem nonākot konkrētā darba ikdienas situācijā un pieņemt atbilstošu lēmumu, atbilstši rīkoties.

Bezmaksas lietišķo mācību spēles intro apraksts lejuplādei Korporatīvā kultūra un ētika pdf.

Pielietojums

Lietišķo mācību spēles "Korporatīvā kultūra un ētika" pamatā ir sistēmiska pieeja - vienlaikus risināt variākas, savstarpēji saistītas vajadzības. Tās mērķis un uzdevumi ir:

  • nostiprināt zināšanas un izpratni par korporatīvās pārvaldības principiem, t.sk. ilgtspējas principu iedzīvināšanai darba ikdienā visos līmeņos;
  • attīstīt un pilnveidot tādas darbinieku prasmes un kompetences kā ilgtspējīga domāšana, korporatīvajās vērtībās balstīta domāšana un lēmumu pieņemšana, sadarbības un komunikācijas prasmes, empātija un emocionālā inteliģence, komandas darbs kopīgu mērķu sasniegšanai;
  • saliedēt kolektīvu vienotai korporatīvo principu izpratnei un iedzīvināšanai ikdeinas darbā;
  • veicina piederības sajūtu darba vietai, paaugstina motivāciju, rosina vēlmi iesaistīties un pielietot iegūtās zināšanas praksē.  

Mācību spēle ir daudzfunkcionāls pielietojums. Populārākie pielietošanas gadījumi: 

  • jauno darbinieku ievadapmācības;
  • ilgtspējas principu ieviešanai uzņēmumā;
  • komunikācijas, sadarbības un komandas stiprināšanai;
  • reorganizācija, jaunu pārvaldības principu ieviešana (t.sk. īpašnieku vai augstākā līmeņa vadības maiņa) vai krīzes situācijas;
  • komandas saliedēšana korporatīvo vērtību un kultūras iedzīvināšanai.


Saturs un metodika

Spēles saturs un metodika izstrādāti, lai organizācijas vadības pieņemtie lēmumi par iekšējo kārtību, normām, instrukcijām u.c. rīcību regulējošiem aktiem, politikām un kodeksiem būtu dzīvotspējīgi un darbotos ne tikai uz papīra, bet arī realitātē visos amatu līmeņos. Saturs tiek 100% pielāgots konkrētās organizācijas esošiem principiem.

Spēlei ir izglītojošs raksturs. Tajā tiek apvienots gan plašs satura un tēmu klāsts, gan mācību metodes prasmju, iemaņu un kompetenču treniņiem. Ar simulāciju,  situāciju analīzes, modelēšanas un diskusiju metožu palīdzību spēlētāji gūst praktisku pieredzi īsā laika periodā, kas būtu pielīdzināma ilglaicīgai pieredzes gūšanai un liela apjoma dokumentācijas studijām.

Lietišķo mācību spēles saturā var tikt iekļautas vairāk kā 40 dažādas tēmas.  Populārāko un pieprasītāko tēmu saraksts:

  • Apģērba kultūra: darba apģērbs, formas tērps, lietišķais apģērbs;
  • Atalgojumi, materiālā un nemateriālā motivācija, prēmijas, piemaksas, pabalsti, slimības pabalsti;
  • Darba drošība, veselība, psiholoģiskā drošība, drošība uz ceļa un dienesta auto;
  • Darba laiks un kārtība, virsstundas, papildus darbs, atvaļinājumi, brīvdienas, bezalgas atvaļinājums, paralēlais darbs ārpus darba vietas, slimības lapas;
  • Dienesta stāvokļa ļaunprātīga izmantošana;
  • Diskriminācija, dažādība, vienlīdzība, cilvēktiesības;
  • Hierarhija, amatu kompetence, atbildība, lēmumu pieņemšana;
  • Iepirkumi un publiskie iepirkumi;
  • Instrukciju izstrāde: jēgpilnība un iedzīvināšana ikdienā;
  • Intelektuālais īpašums, autorība, autortiesības, sveša darba piesavināšanās un uzdošana par savu (zagšana), plaģiātisms, kopēšana, atsauces;
  • Interešu konflikts, pieņemšana darbā, atlase un publiskais konkurss, radniecība;
  • Konfidenciālas un sensitīvas informācijas aizsardzība un nopludināšana, datu drošība;
  • Korupcijas riski, pretkorupcijas pasākumi, kukuļošana;
  • Krāpniecība, zagšana, tīša zaudējumu nodarīšana;
  • Negodīga komercprakse, konkurences tiesību pārkāpums;
  • Reputācijas apdraudējumi, korporatīvais tēls;
  • Sabiedrības veselības apdraudējums;
  • Sankcijas, naudas atmazgāšana (AML);
  • Toksiska darba vide: intrigas, baumas, skaudība, nenovīdība, meli, apmelošana;
  • Vide: dabas aizsardzība, piesārņojums, riski.

Sasniedzamie mācību rezultāti

Mācību spēles mehānika izstrādāta tā, lai tiktu nostiprātas darbinieku zināšanas, atbilstoši darba vietas principiem un normatīvajiem aktiem, veidota izpratne "kapēc konkrētie principi un noteikumi ir būtiski", kā arī attīstīta spēja izvērtēt konkrētas situācijas, pieņemt lēmumus un rīkoties atbilstoši noteiktajām prasībām. Paralēli tiek attīstītas tādas būtiskas prasmes un kompetences kā:

  • sistēmiska domāšana, cēloņu un seku sakarību veidošanās;
  • ilgtspējīga domāšana;
  • uz sadarbību komandā vērsta domāšana, izpratne par domāšanas atšķirībām "es - galvenā persna", "es  - daļa no komandas" un "mēs kopā komanda";
  • spēju sadzirdēt un uzklausīt citu viedokli; 
  • attīsta individuālo spēju izteikt savu viedokli, faktos un datos balstītu argumentāciju;
  • savas lomas, rīcības un atbildības apzināšanās ikdienas komandas darbā;
  • empātiju, spēju iejusties situācijā, sadzirdēt un uzklausīt kolēģus, risināt situācijas pēc lietas būtības;
  • korporatīvajās vērtībās balstītas domāšanas un lēmumu pieņemšanas prasmes;
  • u.c. prasmes un kompetences.

Mācību rezultātā tiek uzlabots gan individuālais, gan komandas kopējais sniegums.

Mācīšanās ar spēli

Mācīšanās ar spēli ir strukturēta un interaktīva mācību norise, kurā vienlīdz tiek iesaistīti un nodarbināti visi tās dalībnieki. Mācīšanās caur spēli pamatprincips ir mācīšanās darot, praktizējot (ang. val. learning by doing). Mācīšanās caur spēli nodrošina par 75% augstākus rezultātus kā instrukciju lasīšana, lekcija vai video prezentācijas skatīšanās, klausīšanās.  Kaut ārī apmācību dallībnieki emocionāli jūtas viegli, pat mazliet izklaidēti, tomēr pēc būtības mācīšanās ar spēli prasa piepūli un rada intelektuālo slodzi. Īsā laika periodā katram dalībniekam ir jāpaspēj uztvert, saprast, reaģēt, koncentrēties, iesaistīties, utt.

Spēlē iekļauti atšķirīga sarežģitības līmeņa uzdevumi, sākot no ļoti vienkāršiem, ikdienišķiem, līdz pat sarežģītiem un komplicētiem.   Atbilstoši mācību vajadzībām iespējams kombinēt dažādus uzdevumus vienā nodarbībā. 

Spēles "Korporatīvā kultūra un ētika" mācību nodarbība notiek spēles vadītāja (arī apmācību vadītājs, instruktora, korporatīvai treneris, pedagogs, fasilitators u.tml.) vadībā un uzraudzībā. Spēles vadīšana ir pielīdzināma klasiskām korporatīvajām mācībām, bet atšķiras metodiskā pieeja. Pēc izvēles nodarbību var vadīt viens vai divi vadītāji. Komplektā ar lietišķo spēli tiek nodršinātas trenra apmācības par brīvu. 


Spēļotas mācīšanās norise

Dalībnieki iedziļinās dažādās situācijās, analizē situāciju cēloņus un radušās sekas, modelē iespējamos attīstības scenārijus, pieņem lēmumus risinājumiem un rīcībai. 

Spēles vadītājs  soli pa solim treneris vada dalībniekus cauri spēles gaitai;  izskaidro noteikumus un uzddevumus; atver un vada diskusijas, atbild uz jautājumiem un izskaidro pareizās atbildes. Vadītājs veido atvērtu, pozitīvu un motivējošu  gaisotni grupā.

Spēles komplektācija

Lietišķo mācību spēle "Korporatīvā kultūra un ētika" ir veidota pēc konstruktora principa (līdzīgi kā Lego klucīši vai IKEA mēbeles). Komplektāciju veido spēles pamatkomplekts, kuram pēc vajadzības iespējams kombinēt klāt paplašinājumus. 

Spēles pamatkomplektā

  • lielais galda spēles laukums līdz 8 personām vai 8 gab. mazie spēles laukumi
  • situāciju kartītes, tsk.  elektroniskā versijā - līdz 30.gab.
  • 2 izstrādātas mācību nodarbības ar spēles integrāciju, t.sk. prezentācijas (pēc izvēles un atbilstši vajadzībām)
  • spēles kauliņi
  • spēles noteikumi un vadlīnijas 
  • iepakojuma kaste
  • licence spēles lietošanai
  • spēles pamatkomplekts vienā valodā (pēc izvēles latviešu vai angļu)

+ Bonusā iegādājoties spēles licenci

  • Spēles vadītāja/instruktora apmācības un sertifikācija (6 - 12 stundas, atbilstoši trenera iepriekšējai pieredzei)
  • 1 bezmaksas demo izspēles sesija 



Paplašinājumi spēlei

Spēles pamatkompletam iespējams pievienot dažādus paplašinājumus, t.sk. laika gaitā, rodoties jaunām vajadzībām. Piedāvājam sekojošus paplašinājumus:

  • papildus satura kartītes - 1 komplkets 20.gab
  • punktu skaitīšanas algoritms un pareizās atbildes ar skaidrojumiem + papildus metodiskais materiāls un trenera apmācības
  • papildus mācību nodarbību programmas (t.sk. prezentācijas)

Papildus pakalpjumi

  • pamatkomplaketa un paplašinājumu izstrāde (tulkošana) vairākās valodās
  • digitālā spēles versija attālinātai mācību norisei, pielāgojot darba vietas tehnoloģiskajām iespējām


Spēles izstrādes komanda

Spēle izstrādāta AryGames sadarbībā ar satura konsultantiem:

  • Spēles autore, izstrāde un mehānika - Krista Griķe, AryGames vadošā spēļu autore
  • Dizains un grafika -  AryGames grafikas dizaineri
  • Valodas korektūra un redakcija -  AryGames valodas redaktori
  • Satura konsultante pretkorupcijas un atklātības jautājumos -  Inese Tauriņa, organizācija "Sabiedrība par atklātību - Delna" direktore, Alianses pret korupciju Latvijā vadītāja
  • Satura konsultante korporatīvās sociālās atbildības un ilgtspējas jautājumi -  Agnese Alksne - Bensone, biedrība "Latvijas korporatīvās sociālās atbildības platforma" valdes priekšsēdētāja, SIA "Sustainability Partners" valdes locekle

Lietišķo mācību spēle "Korporatīvā kultūra un ētika" pirmo reizi izdota 2019.gadā. Visas tiesības uz spēli "Korporatīvā kultūra un ētika" ir SIA "Ary" pārziņā. 



Par spēles autori

Spēles autore ir AryGames vadošā spēļu izstrādātāja Krista Griķe. Profesinālā pieredze veidojusies 20+ gadu garumā, strādājot gan vadības komandās, gan veicot akadēmisko un zinātnisko darbu Rīgas Tehniskajā universitātē. Kopš 2008.gada pievērsusies spēļu metodēm un spēļošanas pieejai, to izstrādei un integrācijai dažādu procesu un norišu efektivitātes paaugstināšanai, t.sk. izglītojošos un mācību procesos. Vairāk kā 30 dažādu spēļu un mehāniku autore. Specializējas plaša spektra metožu pielietošanā un kombinēšanā, ar kuru palīdzību tiek paaugstināta veikspēja un efektivitāte, integrācija, nostiprinātas zināšanas, attīstītas iemaņas, prasmes un kompetences.

Kristu raksturo milzīgs radošums apvienojumā ar sistēmisku, cēloņu - seku sakarībās balstītu domāšanu, neatlaidību, darba mīlestību un vēlmi radīt cilvēkos pozitīvu pieredzi un emocijas.

Atsauksmes

Licences un spēles vadītāju apmācības

Juridiskām personām spēles lietošanai tiek izsniegtas licences. Savukārt fiziskām personām - spēles vadītājiem -  tiek nodrošinātas apmācības un piešķirts sertifikāts. 

Lietošanas licences

Uzņēmumiem, organizācijām, iestādēm

Uzņēmumi, organizācijas un iestādes kopā ar spēles komplektu saņem beztermiņa licenci spēles lietošanai iekšējo apmācību vajadzībām.

Izglītības iestādēm

Izglītības iestādes, kuras ir reģistrētas izglītības iestāžu reģistrā, kopā ar spēles komplektu, saņem terminētu lietošanas licenci uz 3 gadiem par tiesībām lietot lietišķo spēli mācību vajadzībām studiju/mācību programmu ietvaros. Pēc licences termiņa beigām to iespējams pagarināt. 

spēles vadītāju Apmācības

Uzņēmumiem, organizācijām, iestādēm un izglītības iestādēm

Lietišķo mācību spēles "Korporatīvā kultūra un ētika" sekmīgai vadīšanai tiek nodrošinātas spēles vadītāju apmācības. Pēc apmācību pabeigšanas tiek izsniegts beztermiņa sertifikāts, par apmācību programmas pabeigšanu un tiesībām vadīt spēli.  

Līdz 4 spēles vadītāju apmācības ir bez maksas, pie licences saņemšanas uzņēmumiem, iestādēm un organizācijām.

Līdz 2 spēles vadītāju apmācības ir bez maksas izglītības iestādēm pie licences saņemšanas. 

Papildus spēles vadītāju apmācības notiek saskaņā ar aktuālo cenrādi. 

Cenas un pasūtīšana

Spēle tiek izgatavota pēc individuāla pasūtījuma un ar personīgu pieeju.  Spēles izgatavošana no pasūtījuma izdarīšanas brīža 4 - 8 mēneši, atkarībā no komplektācijas.

Katram pasūtījumam cena tiek noteikta atsevišķi, atbilstoši licences veidam, komplektācijai, izvēlētajiem materiāliem un tā brīža izejmateriālu cenām tirgū. Sazinies ar mums un sagatavosim Tavām vajadzībām visatbilstošāko piedāvājumu. 


Sazināties

Saistītie produkti un pakalpojumi

Apmācību programma

Spēles vadītāju mācības

vairāk

Darbnīca

Vērtības, kultūra un ētika

vairāk

Darbnīca

Ilgtspēja: korporatīvā kultūra un ētika

vairāk

Eiusmod tempor

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Saistītie raksti un publikācijas

Publikācija

Kas ir lietišķās spēles un kā tās strādā?

vairāk

Publikācija

Lietišķo mācību spēle - instruments darbinieku adaptācijai

vairāk

Publikācija

Ilgtspējīga domāšana: zināšanas, prasmes un kompetences

vairāk

Eiusmod tempor

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.