LIETIŠĶO UN BIZNESA MĀCĪBU SPĒLES

Kas ir lietišķo un biznesa mācību spēles?

Lietišķo mācību spēles ir izglītojoša rakstura interaktīva mācību aktivitāte, kas fokusējas uz mērķtiecīgu, darba ikdienā praktiski pielietojamu zināšanu iegūšanu un  prasmju un kompetenču attīstīšanu. Lietišķo mācību spēles tiek izstrādātas tā, lai tiku sasniegti izvirzītie mācību mērķi un sasniegti vajadzīgie rezultāti. Tās ir daudzfunkcionāli pielietojamas, apvienojot zināšanu iegūšanu, izpratnes nostiprināšanu ar spēju, prasmju un kompetenču attīstīšanu.  

Lietišķo un biznesa mācību spēles piemērotas pieaugušo auditorijai apmācībās, korporatīvajos treniņios, semināros, darbinieku iekšējās mācībās, darbnīcās, meistarklasēs un citos izglītojoša rakstura pasākumos.

Panākumu atslēga - mācīties ar spēli

Lietišķo un biznesa spēles ir metodiski izstrādāti produkti, kas paredzēti iekļaušanai apmācību programmās pieaugušajiem. To pamatā ir dažādu metožu un paņēmienu kombinācijas, kas secīgi sakārtotas, lai tiktu sasniegti izvirzītie mācību mērķi. 

Mācīšanās ar spēli darbojas pēc principa mācīšanās darot (ang.val. learning by doing), kur dalībnieks aktīvi iesaistās uzdevumu izpildē un veido personīgo pielietošanas pieredzi. Mācīšanās ar spēļu pieeju ir aktīva mācīšanās, kas nodrošina  par 75% augstākus rezultātus kā pasīvās metodes: apjomīgu tekstu lasīšana, lekciju un prezentāciju klausīšanās vai video skatīšanās.   

Visas lietišķo mācību spēles vienlaikus dod gan zināšanas, nostiprina izpratni konkrētā tēmā, gan attīsta kādas konkrētas spējas, prasmes, kompetences. Populārākās tēmas zināšanām un izpratnes veidošanai, spēju, prasmju un kompetenču veidošanai skatī zemāk.  

Zināšanas un Izpratne

Populārākās satura un tematiskās grupas mūsu mācību spēlēm

Vadība un administrēšana

pārvaldības principi, hierarhija, lēmumu pieņemšanas kārtība, darba organizācija, korporatīvā kultūra, amata kompetences, riski, drošība, klimats un vide, u.c.;

Likumdošanas un normatīvie akti

to prasības un pielietošana dažādos līmeņos un jomās, pārkāpumu atpazīšana, komercdarbību regulējošie akti, sankcijas, AML, darba un cilvēktiesības, u.c.;

Procesu vadība

efektivitāte, produktivitāte, secīgums, procesu darbības nepārtrauktības nodrošināšana un darbinieku loma tajā, kavējumi, kļūdas, neparadzmības apstākļi,  laika faktors, precizitāte, kārtība, LEAN principi, u.c.;

Informācijas plūsmu vadība

informācijas precizitāte, kvalitāte, nepārtrauktība, ierobežošana, kļūdas, pārrāvumi, secīgums, piejamība, konfidencialitāte, aizsardzība, drošība u.c.; 

Teorijas, pētījumi un koncepcijas

ideju, filozofisko nostādņu, galvenās būtības, sakarību un pamatprincipu pasniegšana viegli uztveramā un koncentrētā veidā;

Darba drošība, aizsardzība un veselība

fiziskā un emocionālā drošība, ergonomika, apdraudējumu atpazīšana, infrastruktūra, rīcība negadījumos, drošas vides radīšana un uzturēšana, atbildība un cilvēku iesaistīšana, u.c.;

Vides aizsardzība un veidošana

vide - dabas, klimata un ekoloģijas izpratnē, t.sk. CO2 samazināšana vai neredīšana; vide - psihoemocionālā izprantē - iekļaujoša, labklājīga, droša; vide - kultūras un vērtību izpratnē;

Ilgtspēja

ilgtspējas koncepts, ilgtspējīga domāšana, ilgtspējas principu ieviešana, u.tml.

Spējas, Prasmes, Kompetences

Populārākās spēju, prasmju un kompetenču grupas mūsu mācību spēlēs

Komunikācijas prasmes

prasme izteikties un pamatot, argumentēt savu viedokli,  sarunu vešana, dialoga veidošana, prasme klausīties un sadzirdēt otra teikto, neverbālā komunikācija, u.c.;

Emocionālā inteliģence un empātija

savu un citu emociju atpazīšana un izpratne, spēja iejusties otra cilvēka emocijās, spēja vadīt un kontrolēt savas emocijas, spēja ar domām un darbiem vadīt citu cilvēku vai komandas emocijas pozitīvā, motivējošā virzienā, iejūtības veicināšana, spēja līdzpārdzīvot, u.tml.;

Domāšanas veidu attīstīšana

kritiskā, analītiskā, stratēģiskā, vērtīborientēta, ilgtspējīga, sistēmiska u.c. domāšanas veidi;

Lēmumu pieņemšanas prasmes

prasme pieņemt lēmumus, uzņemties atbildību par iespējamām sekām gan pozitīvām, gan negatīvām, apzināties un izprast sava lēmuma ietekmi; izlēmība, informācijas apstrāde un analīze, situāciju un scenāriju modelēšana; u.tml. 

Sadarbība un komandas darbs

apvienošanās kopīgu mērķu sasniegšanai; izpratne un spēja redzēt, domāt "mēs" kategorijā; vertikālā un horizontālā komunikācija komandas un sadarbības stiprināšanā; palīdzības lūgšana, pieņemšana, palīdzības sniegšana; deleģēšana, uzticēšanās; efektīva sadarbība, prasme vienoties, meklēt un atrast kompromisu; iepazīšanās, kontaktu veidošana, veselīgu savstarpējo attiecību veidošana; u.c.

Konfliktu un problēmu risināšana

spēja uzklausīt un pieņemt kritiku, atgriezenisko saiti, uzslavas; spēja izteikt konstruktīvu kritiku vai uzslavas, sniegt atgriezenisko saiti; ļietišķi risināt problēmas un konfliktus, meklējot un risinot to cēloņus, abstrahēties no emocijām un personīgiem aizvainojumiem, agresijas; mērķtiecīgi meklēt un atrast izeju no sarežģītām situācijām, piedāvāt kompromisu, prast atvainoties un atzīt savas kļūdas,  u.tml. 

PRODUKTU KATALOGS

Lietišķo mācību spēle korporatīvās domāšanas attīstīšanai

Korporatīvā kultūra un ētika

Lietiško mācību spēle "Korporatīvā kultūra un ētika" ir izglītojoša galda spēle darbinieku iekšējām apmācībām. Tā attīsta darbinieku spēju  pielāgoties, pieņemt lēmumus un rīkoties atbilstoši darba vietas prasībām.  

Spēle ir  izstrādāta tā, lai ieguvēji no mācībām būtu gan darbinieki, gan darba devējs. Korporatīvā kultūra  šīs mācību spēles kontekstā tiek lietota  kā instruments, kas palīdz darbiniekam iekļauties (adaptēties) darba ikdienā, pievienoties darba vietas vērtībām, vairotu piederības sajūtu, paaugstinātu motivāciju  un vēlēšanos iesaistīties. Rezultātā pieaugtu darbinieka produktivitāte un apmierinātība ar darbu. 

Caur mācīšanos ar spēli tiek nostiprinātas arī darbinieku zināšanas un izpratne par esošiem principiem, iekšējām normām, noteikumiem un koncepcijām u.c. aktiem,  kas ļauj būt par sevi pārliecinātiem nonākot konkrētā darba ikdienas situācijā un pieņemt atbilstošu lēmumu, atbilstši rīkoties.

vairāk

Lietišķo mācību spēle biznesa procesu vadībā

metro

Lietišķo mācību spēle "Metro" ir izglītojoša, simulācijas galda spēle darbinieku apmācībām, kas  vizuāli uzskatāmā un viegli uztveramā formā sniedz pilnu priekšstatu par  uzņēmuma, iestādes vai organizācijas darbību, procesiem, informācijas plūsmu u.c. būtiskiem aspektiem. Spēles "Metro" lietotājs gūst zināšanas un praktisko pieredzi īsā laikā, kas pielīdzināma ilgliacīgai praktiskās pieredzes gūšanai ikdienas darbā. 

Spēle ir daudzfunkcionāla savā pielietojumā. To iespējams izmantot iekšējo apmācību vajadzībām, piemēram, jauno darbinieku adaptācijas procesam (angļu val. onboarding) vai komandas un sadarbības stiprināšanai. Spēle būs efektīvs veids arī dažādām sabiedrisko attiecību un mārketinga aktivitātēm, piemēram, viesu uzņemšanā, lai iepazīstinātu ar uzņēmumu. 

vairāk

Stratēģiska lietišķo mācību spēle energoefektivitātē

energopols

Stratēģiskā spēle "Energopols" ir interaktīva, izglītojoša rakstura galda spēle par darbinieku ikdienas ieradumiem un darba devēja infrastruktūras nodrošinājumu darba vietā. Tā atklāj sakarības  starp ikdienas ieradumiem un to ietekmi uz resursu patēriņu. Palīdz izprast kā lietot energoresursus tā, lai tiktu apmierinātas ikdienas vajadzības, saglabāts komforta līmenis un vienlaikus patēriņš būtu gan maciņam, gan videi draudzīgs.  Spēle pielietojama darbinieku iesaistei biroja ilgtspējā un energoefektivitātē.

Spēle izstrādāta sadarbībā ar Elektrum Energoefektivitātes centra speciālistiem.

vairāk

Lietišķo mācību spēle sociālo prasmju pilnveidošanai

dilemmas un lēmumi

Sociālo prasmju pilnveidošanas spēle "Dilemmas un lēmumi" ir interaktīva mācību aktivitāte, kas attīsta un nostiprina  emocionālo inteleiģenci, empātiju, komunikācijas prasmes, domāšanas un lēmumu pieņemšanas prasmes caur dažādām darba dzīves situācijām.

Spēle iedrošina un aktivizē spēju redzēt un domāt plašāk. Spēlētāji izvērtē situācijas, veido vairākus risinājuma scenārijus, iejūtas citu personu lomās un situācijās, izdara izvēles, pieņem lēmumus un sastopas ar pieņemtā lēmuma sekām.

vairāk

Lietišķo mācību spēle

trauksmes cēlājs

Spēle "Trauksmes cēlājs" ir izglītojoša rakstura lietiško mācību spēle, kas veido un nostiprina darbinieku izpratni par trauksmes celšanas mehānisma darbību, nozīmīgumu un trauksmes cēlāju aizsardzību. Tā  izstrādāta  pamatojoties uz tiesību un normatīvajiem aktiem, t.sk. ES trauksmes cēlāju direktīvu un LR Trauksmes celšanas likumu. 

Lietiško mācību spēle "Trauksmes cēlājs" tika izstrādāta pēc biedrības "Sabiedrība par atklātību - Delna" ierosinājuma ar mērķi veicināt darbinieku izpratni un iesaistīšanos sekmīgai Trauksmes celšanas mehānisma ieviešanai un uzturēšanai darba vietās. 

vairāk